Guide: Uttag och laddkontakter till elbil

Skrivet av: CJ

Uppdaterad:

Förvirrad över vilka ladduttag som gäller för elbil, och vilken standard som verkligen är standard? Ja, det kan vara svårt att veta vilka kontakter som är vanligast och om det ens är något du behöver lägga någon energi på. I den här artikeln får du en enkel genomgång av de vanligaste standarder som finns, och det viktigaste man bör känna till om dem.

De vanligaste typerna av ladduttag för elbil

Idag är det två typer av uttag som huvudsakligen används, ”Typ 2” och ”CCS”. De fyller lite olika funktioner och användningsområden, läs vidare för att få en enkel förklaring på hur det hänger ihop.

Typ 2-uttag för elbil

Typ 2

Typ 2-kontakten är den vanligaste standarden i Sverige och är EU:s norm för normalladdning på elbilar. Antingen har elbilen ett specifikt Typ 2-uttag eller ett CCS-uttag (mer om det längre ner) där Typ 2-kontakten passar i den övre delen av uttaget.

Laddningen sker med AC-ström genom omvandlaren i bilen och effekten för denna typ av kontakt brukar vara mellan 7,4 och 11 kW, och ibland upp till 22 kW.

CCS-uttag för elbil (snabbladdning)

CCS (snabbladdare)

CCS-kontakten, vilket står för Combined Charging System, är EU:s standard för snabbladdning och är en vidareutveckling av Typ 2-kontakten. Vid laddning med en snabbladdare som har CCS-kontakt matas likström (DC) direkt in i batteriet, vilket möjliggör att batteriet laddas med högre effekt och på kortare tid. Laddhastigheten beror på bilens förmåga att ta emot ström och exakt hur mycket laddaren kan leverera.

Snabbladdare blir allt mer utbredda i Sverige och erbjuder betydligt högre effekt för snabbare laddning. Effekten hos snabbladdare i Sverige varierar vanligtvis mellan 50 kW och 300 kW, beroende på laddaren, och det finns även ännu snabbare laddare med högre effekt. Elbilens maximala effekt för hur snabbt den kan ta emot ström kan dock vara en flaskhals som begränsar maxhastigheten på laddningen.

EU-standard gör det enklare att ladda bilen

Standardiseringen av ladduttagen för elbilar i Europa är ett steg mot ökad enhetlighet och tillgänglighet inom elbilsladdning. EU har fastställt att Typ 2-kontakten ska vara standard för normalladdning (AC-laddare), medan CCS-kontakten används för snabbladdning (DC-laddare). De flesta elbilar följer denna standard, även om äldre modeller kan vara undantag.

Att det finns tydliga standarder är bra, eftersom det gör att det blir lättare att bygga upp en infrastruktur för att ladda elbilen. Det blir mer och mer tillgängligt med laddare utanför hemmet, och den trenden kommer antagligen bara fortsätta. I och med att det finns standarder på plats så kan du lita på att laddstation och bil är kompatibel.

CJ

Kört på el sedan 2019 och aldrig tittat tillbaka. Gillar alla typer av elfordon, med en extra kärlek till elbil och elcykel. På EVfakta får jag utlopp för mina intressen inom teknik och miljö, design och webbutveckling.

Lämna en kommentar