Olika sätt att ladda elbilen (1-fas, 3-fas, snabbladdning)

Skrivet av: CJ

Uppdaterad:

Om du är ny till elbilar och inte riktigt kan din elteori så kan det vara klurigt att förstå en del av de ord som används när det kommer till hur elbilen laddas. Termer som växelström, likström, 1-fas och 3-fas kan lätt skapa förvirring. I den här artikeln går vi igenom vad du behöver veta, så att du aldrig mer behöver känna dig förvirrad när det pratas laddning av elbil.

Snabbguide till olika typer av elbilsladdning

LaddtypLaddhastighetKompatibilitet
1-fasLångsam (3,7-7,4 kWh)Alla elbilar
3-fasMedium (11-22 kWh)Vissa elbilar
SnabbladdningSnabb (50-350 kWh)Vissa elbilar

Som tabellen visar är 1-fas en typ av laddning som alla elbilar kan ta emot, men som ger en låg effekt och laddar bilen långsamt. Att ladda en elbil med 1-fas kan ta upp till ett dygn. Samma mängd laddning med 3-fas eller snabbladdning kan istället ske på halva tiden, och upp till så snabbt som någon timme.

Skillnaden på 1-fas och 3-fas

Först och främst är det värt att understryka att alla elbilar kan laddas i en laddare oavsett om det är en 1-fas-laddare eller en 3-fas-laddare. Bilen hanterar automatiskt omvandlingen, beroende på vilken kapacitet den har att ta emot ström.

Som namnet antyder levererar en 1-fas-laddare el i en ”fas”, medan 3-fas-laddare gör det i tre ”faser”. Det betyder att en 3-fas-laddare har kapacitet att leverera tre gånger så mycket el på samma tid. För att det ska fungera måste dock bilen kunna ta emot 3-fas-laddning (det gör de allra flesta moderna elbilarna).

Om du har en ny modern bil som klarar att ta emot 3-fas-laddning är det värt för dig att försöka använda laddare som kan leverera el i 3-fas. Skillnaden i hur snabbt bilen laddas är ganska dramatisk. Men har du bara tillgång till en långsammare laddare så går det hur bra som helst att använda den, även om det kommer att ta längre tid.

Hur fungerar snabbladdning

Snabbladdare för elbilar fungerar genom att leverera högre laddningsström än vanliga laddningsstationer. Det gör det möjligt för elbilar att ladda upp sina batterier mycket snabbare. Istället för att använda den inbyggda laddaren i bilen, omvandlar snabbladdaren själv växelströmmen från elnätet till högspänd likström, vilket möjliggör snabbare laddning.

För att kunna använda en snabbladdare krävs att bilen har kapacitet att ta emot elen i den hastigheten. Det kollar du enklast upp genom att titta i specifikationerna på din elbil.

Om din bil stödjer det och du har tillgång till en station med snabbladdning är det bara att tuta och köra. I EU finns en gemensam standard för vilka kontakter som används (CCS), vilket är extra bra på t.ex. långresor ute i Europa.

Optimala sättet att utnyttja snabbladdning

Det optimala sättet att utnyttja snabbladdare är att börja ladda bilen när batteriet är så urladdat som möjligt. Du får snabbare laddning genom att göra fler stopp där du laddar från till exempel 20%-50%, jämfört med att göra färre stopp och ladda fullt.

Det beror på att snabbladdning är som mest effektivt när du laddar från låga batterinivåer. Som beskrivs i videon ovan är det vanligt att det tar ungefär lika lång tid att ladda från 70%-100% som det tar att gå från 10%-70%.

Vad är växelström (AC) och likström (DC)?

När du laddar en elbil använder du en laddningsstation som är kopplad till elnätet. Det som kommer ut från elnätet till laddningsstationen är växelström. Växelström är som en pendel som ständigt ändrar riktning fram och tillbaka. Men elbilar behöver likström för att ladda sina batterier och driva sina motorer. Likström rör sig bara i en riktning, utan att pendla.

Så här kommer det smarta: Laddningsstationen har en inbyggd omvandlare som konverterar växelströmmen från elnätet till likström. På så sätt kan elbilen ta emot likström och ladda upp batteriet. När batteriet är fulladdat, kan elbilen använda den lagrade likströmmen för att driva sin motor och röra sig framåt.

CJ

Kört på el sedan 2019 och aldrig tittat tillbaka. Gillar alla typer av elfordon, med en extra kärlek till elbil och elcykel. På EVfakta får jag utlopp för mina intressen inom teknik och miljö, design och webbutveckling.

Lämna en kommentar